Genieten mag. Genieten is iets wat door veel religies verboden is. Hoe meer wij lijden des te Godsvruchtiger we worden en de hemel ligt in ons verschiet. Echter de tijden zijn veranderd. We geloven niet meer in hel of verdoemenis. We zijn verlost van het kwaad. In Biodanza mogen we genieten. Plezier en vreugde zijn een groot goed, we hebben niet voor niets een lichaam om er ook op een positieve manier gebruik van te maken.
Verder is afgelopen week Wubbo Ockels overleden. In zijn laatste brief: Wubbo Ockels heeft kort voordat hij stierf een brief geschreven waarin hij mensen oproept te stoppen met de ‘vernietiging van de aarde en de mensheid’: “Het is genoeg, we zijn te ver gegaan!!!
Biodanza brengt ons weer in contact met ons waarlijk mens zijn. Dan hebben wij respect voor het leven. Dan zijn geld en materiële zaken niet meer belangrijk. Maar waarlijk menselijk contact. Het geloof in de mensheid. Kennen jullie nog de filmpjes waarin hij danste op Dire Straits? https://www.youtube.com/watch?v=0X4p8D0_yBg#t=15
Rolando was een bewonderaar van Isadora Duncan. Een vrouw die werkelijk vrij kon dansen. Hij heeft zich enorm door haar laten inspireren…Zij gebruikte simpele en natuurlijke bewegingselementen, zoals lopen en opspringende bewegingen. Ook het arm gebruik was vloeiend en natuurlijk. De torso kon tijdens het dansen vol overgave in een soort cambré achterover hellen of juist voorover gebogen zijn bij opspringende passen, om zo een licht gedraaide positie te hebben, ten opzichte van de heupen en het beengebruik. Heel kenmerkend was ook het gebruik van de blote voet, hetgeen in die tijd een ongewoon verschijnsel was. Bovendien deed Duncan afstand van het dragen van het nog altijd gebruikelijke korset.
Duncan wijsheid:
So many dances leave me untouched, unmoved. A dancer should be able to raise an arm and make someone cry–in the way Isadora Duncan did. It is a necessity for any art to move you. *Pauline Koner*
There are likewise three kinds of dancers:
1. First, those who consider dancing as a sort of gymnastic drill, made up of impersonal and graceful arabesques;
2. Second, those who, by concentrating their minds, lead the body into the rhythm of a desired emotion, expressing a remembered feeling or experience.
3. And finally, there are those who convert the body into a luminous fluidity, surrendering it to the inspiration of the soul.
*Isadora Duncan*